fredag 13 april 2007

Aristo Puck 2 - 1940

Mitt äldsta spel i samlingen, Aristos andra modell som tillverkades mellan 1940-50.

Sverige möter Kanada. Spelarna har runda klubblad och utespelarna knäskydd. Största förändringen gentemot Puck 1 är de triangulära sargklossarna. Utmärkande för spelet är den blåa dekorationsranden. Målvakten styrs från vänster sida precis som nutida spel. Målburar saknas. Ej originalploppar.

Yttermått: 69x49 cm.

Spelarna glider och stabiliseras genom att en metallplatta löper i öppna spår, precis som Puck 1. Troligtvis gäller detta endast för de tidiga årgångarna av spelet för att senare ersättas med samma konstruktion som gäller för Puck 3.

Lapp fäst på undersidan.

Svensk målvakt. Lägg märke till den fina krackeleringen på spelarna.
Svensk utespelare.

Kanadensisk målvakt.

Kanadensisk utespelare.

Regler följde med för första gången.

2 kommentarer:

bendemann sa...

Hej,
Jag har ett Arista Puck 2 i hyggligt skick, som jag länge tänkt sälja. Vet du vem som är intresserad av att köpa?

Unknown sa...

Hej, ser att detta inlägg är mycket gammalt men försöker ändå. Jag har ett likadant spel i orginalkartong . saknar dock en svensk utespelare. nån som har en tillsalu ? ring eller mejla mig tomas kadura 0734390711 alternativt. tomas.kadura@gmail.com